Moment rozpoznania kosztów pośrednich związanych z działalnością zwolnioną z CIT na podstawie decyzji o wsparciu, poniesionych przed uzyskaniem pierwszych przychodów z działalności zwolnionej
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej („DKIS”) wydał w ostatnim czasie, tj. 25 lutego 2022 r., interesującą interpretację indywidualną, o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.710.2021.1.AN. Interpretacja ta dotyczy momentu rozpoznania w podatku dochodowym od osób prawnych tzw. kosztów pośrednich związanych z działalnością zwolnioną, poniesionych przed uzyskaniem pierwszych przychodów z działalności zwolnionej.
DKIS uznał w interpretacji, że koszty pośrednie związane z działalnością zwolnioną, poniesione przed uzyskaniem decyzji o wsparciu, powinny być uwzględnione w podstawie opodatkowania na zasadach ogólnych, tj. w działalności opodatkowanej w momencie ich poniesienia.
Natomiast koszty pośrednie związane z działalnością zwolnioną, poniesione od momentu uzyskania decyzji o wsparciu, powinny być rozpoznane w momencie uzyskania pierwszych przychodów podatnika z działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu (zwolnionej).
Stan faktyczny interpretacji
Podatnik podatku dochodowego od osób prawnych przedstawił stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, w którym wskazał m.in., że uzyskał w 2020 r. decyzję o wsparciu dla nowej inwestycji polegającej na dywersyfikacji działalności zakładu produkcyjnego. Wskazał, że obecnie prowadzi i również w przyszłości będzie prowadził także działalność nieobjętą pomocą publiczną wynikającą z otrzymanej decyzji, lub będzie uzyskiwać inne dochody nieobjęte zakresem decyzji, a więc prowadzi i będzie prowadził również działalność opodatkowaną.
Inwestycja na jaką udzielona została decyzja o wsparciu zakończona zostanie planowo w 2023 r. Podatnik uzyskuje obecnie przychody i ponosi koszty związane z aktualnie prowadzoną działalnością opodatkowaną, a jednocześnie, ponosi wydatki związane z prowadzoną inwestycją, nie uzyskując jeszcze żadnych przychodów z działalności produkcyjnej zwolnionej z opodatkowania, a takie przychody planowo uzyska dopiero w 2023 r.
W związku z prowadzoną inwestycją, podatnik ponosi koszty pośrednie, tj. koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, takie jak np.:
- koszty usług związanych z realizacją projektu inwestycyjnego
- koszty ponoszone na rzecz Specjalnej Strefy Ekonomicznej
- koszty usług prawnych/doradczych, audytorskich, itp.
- koszty usług inżynieryjnych związanych m.in. z projektowaniem działalności Spółki w nowo powstającej hali
Koszty pośrednie ponoszone są przez podatnika zarówno przed uzyskaniem decyzji o wsparciu jak i po jej uzyskaniu.
W związku z tym, podatnik zadał pytanie, czy wskazane w opisie stanu faktycznego koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, poniesione przez niego w związku z działalnością zwolnioną wskazaną w decyzji o wsparciu, przed osiągnięciem przychodów z tej działalności, w
zakresie w jakim dotyczą tej działalności i zostały do niej przypisane, będą potrącalne po uzyskaniu pierwszego przychodu z działalności zwolnionej wskazanej w decyzji o wsparciu.
Stanowisko DKIS
Organ interpretacyjny uznał, że koszty pośrednie związane z działalnością zwolnioną poniesione przez podatnika przed uzyskaniem decyzji o wsparciu, powinny zostać uwzględnione w podstawie opodatkowania na zasadach ogólnych, tj. zmniejszać przychody z działalności opodatkowanej.
Natomiast koszty pośrednie poniesione przez podatnika w związku z działalnością zwolnioną wskazaną w decyzji o wsparciu, a poniesione po jej uzyskaniu, powinny być rozpoznane w momencie uzyskania pierwszych przychodów podatnika z działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu.
DKIS rozróżnił zatem koszty pośrednie poniesione przed i po uzyskaniu decyzji o wsparciu i zaprezentował różne podejście w obu przypadkach. Ponadto, zgodnie z podejściem DKIS, podatnik nie powinien rozpoznawać kosztów pośrednich poniesionych po uzyskaniu decyzji o wsparciu, związanych z działalnością zwolnioną, na bieżąco, tylko powinien wstrzymać się z rozpoznaniem takich kosztów do momentu uzyskania pierwszych przychodów z działalności zwolnionej.
Skutki praktyczne dla podmiotów posiadających decyzję o wsparciu
Omawiana interpretacja jest istotną wskazówką dla podatników posiadających decyzję o wsparciu, jakie podejście mogą mieć organy podatkowe do kwestii kosztów pośrednich związanych z działalnością zwolnioną, poniesionych przed uzyskaniem przychodów z tej działalności.
Stanowisko DKIS w zakresie kosztów pośrednich poniesionych po uzyskaniu decyzji o wsparciu nie jest ani jednoznacznie negatywne, ani jednoznacznie pozytywne dla podatników. Podejście takie jest z pewnością bardziej korzystne niż rozpoznanie kosztów bezpośrednich w
momencie ich poniesienia, ale w działalności zwolnionej (mimo braku uzyskiwania jeszcze przychodów zwolnionych). Takie podejście skutkowałoby powstaniem w danym roku podatkowym straty na działalności zwolnionej (ze względu na rozpoznanie kosztów i brak
rozpoznania przychodów zwolnionych), której zgodnie z jednolitym podejściem organów i sądów administracyjnych nie można byłoby rozliczyć w następnych latach podatkowych. Zastosowanie podejścia DKIS przedstawionego w omawianej interpretacji powoduje, że przychody i koszty działalności zwolnionej mogą się kompensować, w momencie gdy podatnik rozpocznie już uzyskiwanie przychodów zwolnionych.
Podejście takie nie jest jednak również jednoznacznie pozytywne – takim podejściem byłaby zapewne możliwość rozpoznania kosztów pośrednich w momencie ich poniesienia, ale w działalności opodatkowanej, mimo ich związku z działalnością zwolnioną, ze względu na nieuzyskiwanie jeszcze przychodów zwolnionych, a zatem niejako brak rozpoczęcia prowadzenia działalności zwolnionej. Takie podejście pozwoliłoby obniżyć kwotę podatku, w okresie gdy podatnik nie rozpoczął jeszcze uzyskiwania przychodów z działalności zwolnionej.
Podejście przyjęte przez DKIS skutkuje zatem niejako “zawieszeniem” kosztów uzyskania przychodów i rozpoznaniem ich dopiero w momencie uzyskiwania pierwszych przychodów zwolnionych. W efekcie, koszty te zmniejszą wynik na działalności zwolnionej, w momencie gdy podatnik zacznie uzyskiwać z niej przychody.
********
Autorzy:
Sebastian Galant
Sebastian jest Starszym Konsultantem w zespole doradztwa podatkowego PwC w Poznaniu, wspiera klientów w szczególności w zakresie ich rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych.
Specjalizuje się w kompleksowym doradztwie podatkowym i prawnym dla podmiotów
prowadzących działalność na terenie specjalnych stref ekonomicznych lub w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.
Dorota Wolna
Dorota Wolna jest dyrektorką w dziale doradztwa prawnopodatkowego PwC. Ma 18 lat
doświadczenia w doradztwie podatkowym. Doradza międzynarodowym grupom kapitałowym
i polskim firmom prywatnym.
Jej główne obszary specjalizacji to podatek dochodowy od osób prawnych i doradztwo na
rzecz podmiotów prowadzących działalność w specjalnych strefach ekonomicznych i Polskiej
Strefie Inwestycji. Dorota koordynuje projekty doradcze, przeglądy podatkowe, a także prace
zespołów prowadzących rozliczenia podatkowe na rzecz jej klientów. Jest licencjonowanym
doradcą podatkowym.