AKTUALNOŚCI
Z misją do Werony, krainy kamienia, stali i… mebli!

W dniach 11-12 października 2010 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Rzymie wspólnie z API Industria - Zrzeszeniem Średnich i Małych Przedsiębiorstw Regionu Werona, zorganizowało misję gospodarczą mającą na celu promocję polskiej gospodarki wśród przedsiębiorców włoskich zrzeszonych w tej organizaji. W misji uczestniczyli przedstawiciele Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. - wiceprezes Roman Dziduch i manager w dziale marketingu Izabela Fechner zachęcając do inwestycji bezpośrednich w naszym regionie oraz prezes Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej Jerzy Korolewicz, który podjął się zadania skojarzenia lubuskich przedsiębiorstw zrzeszonych w Izbie z firmami włoskimi.

Położony u podnóża Alp region Veneto i okolice Werony są jednym z najsilniej rozwiniętych gospodarczo regionów Włoch. Dominują małe i średnie, głównie rodzinne (prowadzone z pokolenia na pokolenie) firmy. Z uwagi na położenie i bogactwa naturalne regionu (w bezpośrednim sąsiedztwie wapiennych Dolomitów) , bogate tradycje ma tu przemysł kamieniarski (obróbka kamienia naturalnego, produkcja konglomeratów itp.), metalowy (obróbka stali, metaloplastyka) oraz branża meblowa (produkcja mebli i kompleksowe wyposażenie wnętrz).

Podczas dwudniowego roadshow uczestnicy odwiedzili bezpośrednio kilkanaście firm oraz przeprowadzili liczne rozmowy bezpośrednie na temat możliwości kooperacji zarówno w zakresie handlu, jak i inwestycji bezpośrednich.

Pierwszy dzień roadshow poświęcony był przemysłowi kamieniarskiemu. Polska delegacja odwiedziła firmy skupione w klastrze kamieniarskim, począwszy od wydobywania i wstępnej oraz ostatecznej obróbki surowca, aż po przygotowanie i produkcję wysokiej jakości konglomeratów na bazie marmuru i kwarcu. Produkty włoskie w tej branży należą do najlepszych na rynku, a Polska wyrasta na jednego z najważniejszych odbiorców tutejszych producentów. Z tego też powodu rośnie zainteresowanie naszym krajem jako ważnym partnerem handlowym oraz potencjalnym miejscem do nowych inwestycji.

Bardzo ciekawe spotkanie miało miejsce w dużej kancelarii prawnej Studio Rubin & Partners, Rubini-Marzari-Brebdolan. W obecności kilkunastu zgromadzonych przedsiębiorców z branży metalowej, oświetleniowej, meblarskiej, budowlanej, jak również bankowców i przedstawicieli firm konsultingowych delegacja polska odpowiadała na szczegółowe pytania dotyczące prowadzenia biznesu i możliwości inwestycyjnych w naszym kraju. Pani Agnieszka Turek, I Radca przy ambasadzie RP w Rzymie szczegółowo omówiła obecny stan polskiej gospodarki. Pomimo, że nie jesteśmy już jedyną „zieloną wyspą" w Unii Europejskiej, to wciąż odnotowujemy wysoki wzrost gospodarczy. Potencjalni inwestorzy postrzegają ten aspekt jako jeden z najważniejszych czynników decydujących o roznącym zainteresowaniu naszym krajem. Roman Dziduch i Izabela Fechner z kolei objaśniali zainteresowanym warunki inwestowania w specjalnych strefach ekonomicznych w Polsce.

Drugi dzień częściowo poświęcony był firmom z branży meblarskiej, częściowo zaś firmom z branży ochrony środowiska, budownictwa i metalowej - czyli branżom najszybciej się w Polsce rozwijającym.

- Warto inwestować w Polsce, gdyż dzięki inwestycjom macie Państwo możliwość być bliżej waszych klientów, zarówno z Europy Zachodniej, jak i Środkowo-Wschodniej - przekonywał w rozmowach z przedsiębiorcami Roman Dziduch.

- Doświadczenia naszych inwestorów pokazują, że trzeba się bardzo postarać, żeby inwestycja w Polsce się nie udała. - dodaje Izabela Fechner - Większość inwestorów na początku z dużą ostrożnością szacuje swoje zamierzenia. Docelowo natomiast szybko planuje i realizuje nowe projekty inwestycyjne.

Na szczególne uznanie zasługuje pan Marco Giacomelli, włoski przedsiębiorca, urodzony Werończyk, od lat mieszkający w Polsce i prowadzący tu interesy, wielki miłośnik naszego kraju. Przez cały czas towarzyszył polskiej delegacji i udzielał odpowiedzi na wszelkie pytania oraz wyjaśniał wątpliwości naszych rozmówców.

Andrzej Kail, szef marketingu w K-S SSE S.A. zauważa, że taka rekomendacja najczęściej przynosi pozytywne skutki, gdyż jest dla potencjalnych kontrahentów żywym przykładem sukcesu odniesionego w naszym kraju. - Inwestorzy często proszą o rekomendacje firmy ze swojego kraju. My z takimi firmami ich kontaktujemy.

Misje takie jak ostatnia są nową formą pozyskiwania inwestorów i kojarzenia przedsiębiorców. Dotarcie z ofertą bezpośrednio do zainteresowanych firm może okazać się skutecznym narzędziem promocji gospodarczej. Jakkolwiek nawiązana współpraca z pewnością przyniesie oczekiwane efekty.

Izabela Fechner